Mar 14, 2009

Silaturrahim

Silaturrahim

Orang yang menjalinkan hubungan kekeluargaan bukanlah mereka yang membalas sesuatu kebaikan, tetapi adalah mereka yang menyambungkan (menjalinkan semula) suatu perhubungan yang telah terputus
(Hadis riwayat Bukhari)
Dear PK,
Masih ingat lagi kata-kata cendiakawan Islam yang Azeem pelajari semasa di sekolah agama rakyat yang mengatakan Silatur rahim ialah menjalinkan perbuatan baik terhadap kaum kerabat (sesama islam), berlemah lembut kepada mereka, menyayangi mereka, memperhatikan keadaan mereka, walaupun mereka jauh dan berbuat jahat pada kita.
Memang payah Azeem hendak menerima kemaafan orang yang ingkar pada janji. Sebab janji menunjukkan orang islam itu hebat. Banyak benda Azeem bermasam muka sebab orang tidak mengikuti janji yang ditetapkan. Kalau silap Azeem, memang Azeem akan akui dan minta maaf. Paling lambat pun 2 minggu (jangan ikut perangai gila ni)
Baru-baru ini,rakan Azeem yang lebih setahun terputus silaturrahim ingin menyambungnya kembali. Dalam hal ini, silap Azeem. Alhamdulillah ada ramai yang tegur. Mungkin dia perlukan masa untuk memulakan persahabatan dengan Azeem kembali. Sekarang, dia kembali. Apa-apa pun, terima kasih mahu mulakan kembali persahabatan ini.
Ayah Azeem selalu ingatkan, Jika ada lagi orang yang marah atau kecil hati pada kita, dari situlah Allah akan makin murka pada kita. Tepuk dada,Tanya Iman
Peace...,
xZYm

0 Sentuhan:

Post a Comment

cARDIO TherApY