Oct 18, 2009

Melayu mudah lupa

Dear PK,
Seekor burung gagak terbang menuju ke pohon mangga yang terletak berhampiran kawasan perumahan sederhana yang majoritinya milik orang melayu di Muar,Johor. Dia berada betul-betul di atas dua kelibat manusia,anak dan bapanya. Tanpa sengaja burung gagak itu terdengar perbualan mereka

Riang hati burung gagak itu mendengar kata-kata anak itu. Didoakan juga agar anak itu dapat apa yang dihajatinya.
````````````````````````````````````````````````````
Sepuluh tahun kemudian, burung gagak itu terbang bersama anak-anaknya ke kawasan yang baru. Burung gagak itu hinggap di atas bumbung kawasan rehat yang menjadi tempat mahasiswa-mahasiswa lepak ketika tengah hari. diperhatikan dia berada di salah satu universiti terunggul di Malaysia. salah seorang kelihat manusia yang memegang telefon bimbit di kawasan rehat itu dikenalinya. Dialah budak yang burung gagak itu jumpa di Muar. Didengar perbualannya.
Diperhatikan budak lelaki itu sudah pandai bergaya. Arah langkahnya bukan ke surau,tetapi ke dewan kuliah. Bagaimana dengan solat zohornya? Kenapa dia boleh berubah? Adakah ibubapanya tahu? Dimanakah janji-janji dia dulu?
* nama & tempat tidak ada kena mengena dengan yang mati atau yang masih hidup.
Peace..,
xZYM
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

p/s = manusia boleh berubah apabila terima culture shock.Dari rural (pekan) ke urban (bandaraya) boleh ubah sekelip mata. Bagi lelaki = seluar pendek, rokok, gelang, rantai, keluar malam, bersosial, rempit, malah ke arah arak sudah biasa. Jika tidak pun,perbualannya seperti dia sedia melakukannya. Benda-benda itu mustahil berlaku pada pelajar yang baik, pandai jika dia di kampung halamannya. Jika di bandaraya terus dia berubah. Memang melayu mudah lupa.

0 Sentuhan:

Post a Comment

cARDIO TherApY