Apr 1, 2009

April Fool's

April Fool's

Dear PK,
Jika dulu bulan April selalu ditunggu oleh Azeem. Mana tidaknya,sikap suka mengenakan orang tidak asing bagi Azeem. Sahaja cari perhatian orang,itu orang cakap Azeem sukar diramal. Perayaan April Fool sekarang sudah jelas & nyata merupakan perayaan yang haram diraikan oleh orang Islam. Walhal, pada tarikh yang sama umat Islam di Sepanyol dibelasah teruk 522 tahun yang lalu.

Sebelum Azeem menerangkan apa yang berlaku pada masa itu, mari kita lihat apa yang berlaku pada Sepanyol dengan erti kata lain Perang Salib. Sepanyol jatuh pada abad ke-8 masihi dan Masih ingat lagi bagaimana Thariq bin Ziyad sanggup membakar kapal-kapal di Kota Konstantinopel. Sejak itu, Kota Konstantinopel dikenali Istanbul ditadbir dengan aman dan adil. Sikap para Tabi'in yang baik dan rendah hati membuatkan orang-orang Sepanyol yang kemudian dengan tulus dan ikhlas memeluk Islam. Muslim Sepanyol bukan hanya beragama Islam, namun mereka sungguh-sungguh mengamalkan kehidupan secara Islami. Mereka tidak hanya membaca Al-Quran, tetapi juga bertingkah laku berdasarkan Al-Quran. Mereka selalu berkata untuk tidak minum khamar, bergaul bebas, dan segala macam hal yang dilarang oleh Islam. Keadaan seperti itu berlangsung hampir enam abad lamanya.

Kaum kafir disekeliling berusaha mengusir kerajaan Islam,tapi gagal. Semuanya atas dasar iman yang teguh orang Islam. Secara diam-diam rokok, alkohol, musik diserap masuk dan umat isalm mula goyah imannya. Akhirnya Sepanyol jatuh pada pasukan Salib Penyerangan oleh pasukan Salib benar-benar dilakukan dengan kejam tanpa mengenal peri kemanusiaan. Tidak hanya pasukan Islam yang dibantai, tetapi juga rakyat biasa, wanita, anak-anak kecil, orang-orang tua, semuanya dibantai dengan sadis dan kejam.

Granada, daerah terakhir ditakluknya. Jika melalui jalan-jalan di Granada, sepi dan hanya tinggal mayat-mayat bergelimpangan dan terdapat juga yang bersembunyui di rumah. Dengan lantang tentera Salib itu meneriakkan pengumuman, bahawa para Muslim Granada boleh keluar dari rumah dengan aman dan dibenarkan berlayar keluar dari Sepanyol dengan membawa barang-barang keperluan mereka. “Kapal-kapal yang akan membawa kalian keluar dari Sepanyol sudah kami persiapkan di pelabuhan. Kami menjamin keselamatan kalian jika ingin keluar dari Sepanyol, setelah ini maka kami tidak lagi memberikan jaminan!” demikian bujuk tentera Salib.

Bagi menghilangkan keraguan,beberapa orang diajak melihat kapal itu dan mereka bersedia menaikinya. Beribu-ribu orang Islam keluar ke pelabuhan. Terdapat segelintir yang tidak percaya, masih di dalam rumah. Serta merta, tentera Salib membakar rumah mereka dan kapal-kapal itu ditenggelamkan. Mereka yang berada di perlabuhan (kebanyakkannya wanita & kanak-kanak) tidak boleh berbuat apa-apa apabila dikepung oleh tentera Salib. Mereka dibunuh dengan jeritan dan takbir. Tanpa belas kasihan, mereka dibunuh dengan buas sehingga laut bertukar menjadi merah kehitaman. Tragedi ini bertepatan dengan tanggal 1 April 1487.

Merintih hati ini membaca kisah perang Salib. Dari kisah yang berlaku, orang islam dipermainkan dan setiap tahun orang kristian akan mengatakan orang islam itu bodoh dan mudah dipermainkan. Setelah mengetahui kisahnya, wajarkan kita meraikankannya? Lebih bodoh lagi apabila orang Islam yang meraikannya?

Peace...,
xZYm

0 Sentuhan:

Post a Comment

cARDIO TherApY