Dec 18, 2009

Cinta

Setiap tamadun/kerajaan di dunia ini pasti ada cinta agung yang dianggap sebagai korban cinta paling hebat yang ada dalam kehidupan mereka. Orang 'putih' berbangga dengan Romeo & Juliet, Jack & Rose (Titanic), India pula Rama & Sita,Shah Jahan & isterinya, Timur tengah = Laila & Majnun, Melayu = Damak & Sri Mersing, Tuah & Puteri Gunung Ledang.

Tetapi antara cinta agung yang pernah Azeem dengar, kisah Hazrat Ali & Hazrat Fatimah Az-Zahra. Kehidupan mereka disebulungi dengan cinta & kasih berlandaskan Islam. Saat-saat kematian Fatimah Az-Zahra merupakan kemuncak cinta mereka. Penghulu segala wanita ini meninggal dunia beberapa bulan selepas kewafatan bapanya,Muhammad SAW


Fatimah di akhir-akhir hayatnya dalam keadaan sakit,beliau tetap melakukan tugasan seharian. Dilihat suaminya disatu sudut lagi ketemu beliau ke suaminya. Lantas dia bersuara "Hai Abu Hasan, jiwaku telah membisikiku bahwa tak lama lagi aku akan berpisah denganmu,Aku mempunyai wasiat yang telah kupendam dalam dadaku yang ingin aku wasiatkan padamu”
Hazrat Ali menjawab "Wasiatkanlah apa saja yang kau sukai, niscaya kau dapati aku sebagai orang yang menepati dan melaksanakan semua yang kau perintahkan padaku,Dan aku dahulukan urusanmu atas urusanku". Hazrat Ali bangun merapatkan telinganya ke bibir isteri tercintanya. Hatinya pilu melihat keperitan yang ditanggung oleh anak kesayangan Rasulullah ini.
Hazrat Fatimah berkata "Abu Hasan,engkau tidak pernah mendapatiku berdusta dan berkhianat,Dan aku tidak pernah menentangmu sejak engkau menikah denganku"
Hazrat Ali menjawab "Aku berlindung kepada Allah, engkau orang yang paling baik disisi Allah, paling alim dan paling takwa.Tidak wahai isteriku, engkau begitu mulia dan tidak pernah membantahku,sungguh berat bagiku berpisah dan meninggalkanmu. Tetapi ini adalah hal yang harus terjadi. Demi Allah engkau mengulangi musibah Rasulullah atasku.Sungguh besar musibah kematianmu dan kepergian atasku,Kita milik Allah dan kepada-Nya kita kembali.Atas musibah yang sangat besar, sangat menyakitkan dan sangat menyedihkan" Titisan air mata mengalir di pipi Hazrat Ali, diusap-usap kepala isterinya.
Fatimah menatap wajah suaminya saraya berkata "Abu Hasan, jika aku telah meninggal,mandikanlah aku, kafankan tubuhku dengan sisa kafan yang telah dipakai oleh ayahku, solatilah aku dan jangan biarkan orang-orang yang memperlakukan aku secara kejam menghadiri jenazahku,baik dari kalangan mereka maupun dari pengikut mereka. Kuburlah aku diwaktu malam saat keheningan menyelimuti bumi dan mata terlelap dalam tidur.Dan sembunyikanlah letak kuburanku. Abu Hasan, aku berwasiat kepadamu agar menjaga Zainab, juga Hasan as dan Husien as,jangan kau zalimi mereka kerana mereka akan menjadi anak-anak yatim yang penuh derita,Baru saja kemarin mereka ditinggal oleh datuk mereka,hari ini mereka akan kehilangan ibu mereka"
Kemudian Hazrat Ali terus menuju ke masjid. Fatimah bangun memasak juadah makanan & memandikan Hasan & Husein. Disuruh mereka segera ke masjid lalu dihantar juga anak perempuannya ke rumah Ummu Salamah. Tinggal Asma',pembantunya di rumah. Lantas bangun di memperbaharui wuduknya dan berkata kepada Asma' "Wahai Asma’, aku akan masuk kedalam bilikku ini untuk mengerjakan solat-solat sunatku, membaca wirid-wiridku dan Al-Quran. Bila suaraku terhenti, maka panggillah aku bila aku masih bisa menjawab.Kalau tidak, bererti aku telah menyusul ayahku Rasulullah SAW"

Asma' mendengar suara Fatimah mengalunkan ayat-ayat Al-Quran,tiba-tiba suara Hazrat Fatimah terhenti. Dipanggil nama beliau "Al-Zahra" "ibunya Hasan", tiada jawapan diterima. Hazrat Asma' masuk ke bilik Hazrat Fatimah, dilihat penghulu para wanita ini terbaring mengadap kiblat,sementara tangannya di pipi.

Maka saat ini, Hazrat Ali tiada di sisi isterinya. Hazrat Ali pulang mendengar rintihan anak-anaknya. Tersentuh hatinya ketika itu,pasti isterinya sudah menemui bapanya,kembali bertemu Allah yang Maha Esa. Cintanya hanya satu pada isterinya. Hazrat Ali tidak pernah menduakan atau menjadikan Hazrat Fatimah hidup bermadu.
Bagi memenuhi pemintaan isterinya, digali lebih 40 lubang yang dijadikan kuburan palsu bagi mengaburi mata manusia. Dilakukan seperti apa yang disuruh oleh Fatimah. Ketika keadaan malam sepi,diusung jasad Hazrat Fatimah ke tanah perkuburan. Dilihat jasad isterinya buat kali terakhir. Ditambusi jasad isterinya dengan tanah. Hazrat Ali memanggil nama isterinya "Fatimah..............Fatimah...............Fatimah.............." hati mana yang mahu ditinggalkan oleh sebaik-baik wanita untuk beliau. Sehingga akhir hayat Hazrat Ali,walaupun sudah beristeri kembali, hatinya tetap mengingati Hazrat Fatimah.

Wahai bunda Fathimah…!
Engkau penjelmaan cahaya Tuhan…
Engkau Penjelmaan kesempurnaan- Nya…
Dan engkau neraca keredhaan dan kemurkaan-Nya. ..
Syafa’ati kami dihari penghisaban semua amal….

Peace..,
xZYm

0 Sentuhan:

Post a Comment

cARDIO TherApY