May 18, 2009

Kesedaran

Kesedaran


Dear PK,

Perjalanan pulang ke rumah terhenti seketika ketika azan Maghrib berkumandang. Lantas, Azim memberhentikan kenderaannya di surau berkenaan. Senyuman orang setempat membuatkan perasaan merasakan keramahan penduduk di sini. Selesai solat, tiba-tiba diumumkan ada kuliah agama. Terbuka hati Azim untuk duduk sebentar. Mungkin ada input yang boleh dijadikan panduan.


Muqadimah ceramahnya banyak berkenaan politik. Parti yang berlandaskan agama ini suka memberikan ceramah seperti. Mahu sahaja mengangkat punggung untuk beredar, telinga Azim menangkap kata-kata pedas yang dilontarkan oleh penceramah itu.


“Jangan hadirin sekalian cuba nak berkawan dengan orang yang tak sembahyang”


Terus Azim terpacak sehingga tamat kuliah maghrib itu. Antara isi kandungannya, mengenai orang Malaysia yang banyak meninggalkan solat. Jika kita tahu,kita kena tegur. Ataupun jauhkan diri daripada mereka. Itu selemah-lemahnya dengan geram dalam hati. Jangan cari suami atau isteri seperti ini.


Tidak tahulah benar katanya sudah 50% rakyat Malaysia tidak solat langsung. Lebih baik katanya berkawan dengan orang cina & india dari orang melayu yang tidak bersolat. Perjalanan pulang Azim ke rumah penuh tanda tanya. Perlukah Azim menjauhi mereka?

Peace..,

xZYm

0 Sentuhan:

Post a Comment

cARDIO TherApY