Sep 21, 2008

Qadar's Nite

Qadar's Nite

Dear PK,
Di antara malam-malam Ramadan, terdapat satu malam yang dikenali sebagai lailatulqadar, satu malam yang mempunyai keberkatan yang teramat besar. Dalam al-Qur'an ia dinyatakan sebagai mempunyai keberkatan dan kelebihan rohaniah yang lebih besar daripada seribu bulan. Pada malam itu Allah subhanahu wata'ala menganugerahkan keberkatan, kemuliaan, kerahmatan dan kesejahteraan khususnya kepada umat Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam. Sesungguhnya beruntunglah bagi orang-orang yang beriman dan beramal soleh memperolehi apa yang dianugerahkan Allah pada malam lailatulqadar itu.

Firman Allah subhanahu wata'ala dalam surah al-Qdar ayat 1 - 5 yang maksudnya:

"Sesungguhnya Kami telah menurunkan (al-Qur'an) pada malam lailatulqadar. Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui tentang kebesaran malam lailatul qadar itu? Lailatulqadar lebih baik daripada seribu bulan. Pada malam itu, turun malaikat dan jibrail dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut); Sejahteralah Malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar!"

Sesungguhnya malam lailatulqadar itu penuh dengan janji-janji Allah subhanahu wata'ala kerana sifat rahman dan rahim-Nya yang ditentukan kepada orang-orang beriman yang sanggup dan bersungguh-sungguh menghidupkan malam itu dengan mengerjakan amal ibadah dengan harapan agar dapat menemukan malam yang penuh keberkatan itu. Pada malam itu Allah subhanahu wata'ala akan melipatgandakan pahala amalan hamba-hamba-Nya yang ikhlas mencari keredaan-Nya.

Pada malam tersebut, jika ditakdirkan oleh Allah subhanahu wata'ala ibadah yang dilakukan bertepatan dengan masa lailatulqadar itu, maka pahala yang bakal diperolehi akan berlipat ganda, sehingga ibadah pada malam itu lebih besar pahalanya dari ibadah selama seribu bulan, sebagaimana firman Allah subhanahu wata'ala dalam surah al-Qdar ayat 3 yang bermaksud:

"Malam lailatulqadar itu lebih baik daripada seribu bulan."

Kenapakah malam lailatulqadar itu disifatkan sebagai malam yang lebih baik dari seribu bulan? Allah subhanahu wa- ta'ala menjelaskan perkara ini dengan firman-Nya dalam surah al-Qdar, ayat 4 - 5 yang maksudnya:

"(Pada malam itu) diturunkan malaikat dan jibrail dengan izin Tuhan. Kerana mereka dapat mengatur setiap pekerjaan, sehingga selamat sejahtera (malam itu) hingga terbit fajar."

Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh an-Imam al-Nasa'ie daripada Abu Hurairah radiallahuanhu bahawa Nabi sallallahu alaihi wasallam telah bersabda yang maksudnya:

"Telah datang kepada kamu bulan Ramadan bulan yang penuh keberkatan. Allah 'Azzawajalla telah mewajibkan ke atas kamu supaya berpuasa padanya. (Pada bulan itu) dibukakan pintu-pintu langit dan ditutup pintu-pintu neraka serta dimasukkan ke dalamnya syaitan-syaitan. Di dalamnya ada satu malam yang lebih baik dari seribu bulan. Sesiapa yang tidak diberikan kebaikannya, maka sesungguhnya dia tidak diberikan kebaikan."

Menurut pendapat yang sahih, malam atau masa lailatulqadar ialah pada malam-malam ganjil pada sepuluh hari terakhir dari bulan Ramadan dan ianya berpindah-pindah dan berubah-ubah sebagaimana hadis riwayat al-Imam at-Tirmizi, Rasulullah sallallahu alaihi wasallam telah bersabda yang maksudnya:

"Carilah dengan bersungguh-sungguh malam lailatulqadar itu pada hari kesembilan daripada baki (bulan Ramadan), tujuh, lima atau tiga hari malam terakhir (dari bulan Ramadan)."

Dalam sebuah hadis yang lain riwayat al-Imam at-Tirmidzi, dari Sayidatina Aisyah radiallahuanha katanya yang bermaksud:

"Bahawasanya Rasulullah sallallahu alaihi wasallam berusaha dengan bersungguh-sungguh memperbanyakkan amal ibadat pada sepuluh malam yang akhir (dari bulan ramadan), berbanding dengan malam-malam lainnya."

Oleh kerana hadis-hadis tersebut adalah umum, maka lailatulqadar itu tidaklah dapat ditentukan masa atau ketikanya dengan tepat, hanya kita diarahkan supaya mencari saat tersebut dengan memperbanyakkan ibadat pada sepuluh malam terakhir dari bulan Ramadan.

Dalam sebuah hadis riwayat al-Imam al-Bukhari dari Abu Hurairah radiallahu- anhu bahawa Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam bersabda yang maksudnya:

"Barangsiapa mengerjakan ibadat di malam lailatulqadar kerana imannya kepada Allah dan kerana mengharapkan keredaan-Nya, nescaya diampunkanlah dosanya yang telah lalu."

Hadis ini menunjukkan bahawa ibadat yang dilakukan pada malam lailatul-qadar besar ganjarannya. Oleh yang demikian beruntunglah bagi sesiapa yang menjumpai lailatulqadar itu. Keuntungan yang diperolehinya adalah besar dan tidak ternilai harganya.

Orang-orang yang beramal ibadat pada sepuluh malam yang terakhir dari bulan Ramadan sama ada sedikit ataupun banyak adalah tergolong dalam golongan orang yang berusaha untuk mendapatkan lailatulqadar.

Sesungguhnya Allah itu Maha Pemurah, sehingga kelebihan lailatulqadar itu tetap diberikan kepada sesiapa sahaja yang mengerjakan amal ibadat sekalipun amalan yang dikerjakannya itu hanya sedikit. Oleh kerana keikhlasannya terhadap Allah subhanahu wata'ala, maka pahala dan kelebihan itu tetap diperolehinya. Beramal hanya kerana Allah semata-mata di malam hari itu haruslah juga diteruskan di siang hari. Jadikanlah siang dan malam itu sebagai masa yang diamanahkan untuk beribadat kepada Allah subhanahu wata'ala.

Ibadat yang berterusan ini amat memberi kesan yang nyata pada jiwa dan raga umat Islam jika diamalkan khususnya pada sepuluh yang akhir dalam bulan Ramadan sama ada siang atau malamnya. Mudah-mudahan dengan adanya usaha yang gigih untuk mencapai matlamat memperolehi kelebihan lailatulqadar itu akan dipermudahkan oleh Allah subhanahu wata'ala.

Bagi sesiapa yang tidak berdaya untuk mengerjakan amal ibadat yang banyak maka hendaklah ia beramal dan beribadat sekadar yang mampu dalam usaha mencari malam lailatulqadar. Janganlah dibiarkan malam itu berlalu begitu sahaja tanpa sebarang usaha untuk merebut peluang yang telah diberikan oleh Allah Subhanahu Wata'ala.

Peace...,

xZYm

4 Hours waiting!!

Dear PK,
kenapalah kena tgu kwn2 Im 4 jam kat mid valley ari ni..Im dah sampai kul 1pm n dorg kul 4pm..ini satu penyiksaan kat Im. pas2 kiteorg shopping kat Topman,Padini,Giordano n Jusco.. penat lah gak.berbuka,again..kat Sushi King.

member2 Im yg join wat jahat,kacau akak waiteres : Jawe,Fida,Shamil,Taq,Totoo(dak medic:2) n not 4get cair even die mkn dgn dak pompuan kat Burger King.Ayah Im xbg beli byk2,coz Im xbwk credit card..die takut biasiswa Im abis.ada a few items je Im beli..huhuhu

Peace...,
xZYm

Sep 20, 2008

New look??ehm...

New look??ehm...

Dear PK,
Open je paper physio test yesterday, in esei questions..."explain about glomurules?"...hah?? time bila gromurules in digestive system,bukan dlm urinary ke??ha...dah lah xbc apa2 pasal kidney. satu klas bising suruh skip tat question n only focus at digestive only. nasib baik prof baik,tp dgr kata dia bising gak..alhamdulillah,Allah mudahkan Im jawab.

then,another kejutan ialah Im in RAYA team!! kena wat raya dedication among vet staff n 17th collage..haha,dlm group 2 ada cair,juwai,julie,diana,syu,derwin. Im kena wat poster,dah ditampal semalam,dgr kata dpt sambutan hangat..no wonder r...sape wat poster.hehe...after class,Im g mines with Jawa@Jah & Taq.Im nak cut my hair,serabut sgt tgok..evan nak bela rambut pun,must jaga gak..

bukak pose kat kedai pak cik Kenny n Im mkn potato je,mcm xlalu mkn...ye lah tgok mata ni,wat sakit hati je,,,hah..pas2 g salon,wash n cut je...tgok my kosmet menyanyi (2 org 4 33 song) ,then balik with syu's car..

Peace...,
xZYm

Zakat fitrah..

Zakat fitrah..
Dear PK
ZAKAT FITRAH
PENGERTIAN ZAKAT FITRAH
Zakat Fitrah ialah zakat diri yang difardhukan ke atas setiap individu lelaki dan perempuan muslim yang berkemampuan dengan syarat-syarat yang ditetapkan.

SYARAT WAJIB ZAKAT
Orang Islam yang wajib mengeluarkan zakat fitrah untuk diri dan keluarga atau tanggungannya ialah:
Individu yang mempunyai lebihan makanan atau hartanya dari keperluan tanggungannya pada malam dan pagi hari raya.
Anak yang lahir sebelum matahari jatuh pada akhir bulan Ramadhan dan hidup selepas terbenam matahari.
Memeluk Islam sebelum terbenam matahari pada akhir bulan Ramadhan dan berkekalan Islamnya.
Seseorang yang meninggal selepas terbenam matahari akhir Ramadhan.


KAEDAH PEMBAYARAN ZAKAT FITRAH
Kaedah pembayaran zakat fitrah yang ditentukan ialah makanan asasi daripada jenis yang mengenyangkan. Perkara ini dijelaskan melalui hadis Rasulullah s.a.w yang diriwayatkan oleh Abu Said al-Khudry bermaksud:

"...Adalah kami para sahabat ketika bersama Rasulullah s.a.w sering mengeluarkan zakat fitrah daripada setiap orang yang kecil dan besar, merdeka atau hamba satu gantang makanan atau satu gantang keju atau satu gantang Syair atau satu gantang tamar atau satu gantang zabib. Demikianlah kami terus berbuat demikian sehingga datang kepada kami oleh Muawiyah Abi Sufian bagi mengerjakan amal ibadat haji atau umrah, kemudian beliau menyampaikan ucapannya di atas mimbar, maka dalam ucapannya kepada orang ramai beliau berkata: Saya berpendapat, bahawa satu mud (cupak) gandum Sham menyamai satu Sha' (gantang) tamar. Setelah itu, masyarakat pun berbuat demikian sedangkan Abu Sufian berkata: aku tetap mengeluarkannya sebagaimana mulanya"

- Riwayat Muslim

KADAR FITRAH
Kadar fitrah ialah satu gantang Baghdad bersamaan 2.70 kg beras atau senilai dengannya. Kadar ini berdasarkan ketentuan oleh Pihak Berkuasa Agama Negeri-Negeri.

WAKTU MENGELUARKAN FITRAH
Waktu mengeluarkan zakat fitrah terbahagi kepada 5:




  1. WAKTU WAJIB Apabila terbenam matahari akhir 30 Ramadhan sehingga terbit matahari esoknya
  2. WAKTU YANG PALING AFDHAL Sebelum sembahyang Hari Raya
  3. WAKTU SUNAT Sepanjang bulan Ramadhan

  4. WAKTU MAKRUH Selepas sembahyang Hari Raya sehingga terbenam matahari pada satu Syawal

  5. WAKTU HARAM Selepas terbenam matahari satu Syawal



Peace...,

xZYm

Sep 18, 2008

Kring..Kring

Kring..Kring

Dear PK,
Td mak Im telefon,mcm biasa ar tanya same questions,but suddenly mak Im suggest kat Im

"mak rasa raya ke-2 nak gi s'pore la long,nak g rumah balqeis"

"Napa lak mak?kat pasport ayah dah expired.ari 2 ayah ckp nak renew tahun dpn je.."Im cuba cover perasan terkejut Im.

"xde lah..dah lama Balqeis xdtg uma,ari 2 mak jumpe aunt die kat Angsana.dia cakap abah balqeis biasa buat open house ari ke-3..along drive lah,nnt balik mak suruh kak yam renew lesen along"mak Im beri cadangan

"ikut mak lah,along on je"Im tambah

Im xtau apa niat disebalik mak Im,nnt suruh budak yg x pandai masak 2 masak kuah rojak lah..mak Im ckp sedap dia masak.Im rasa x sedap pun.hehe...

peace...,
xZYm

Sep 17, 2008

Nuzul AL-Quran...

Nuzul AL-Quran...

Dear PK,

PENGENALAN

Allah SWT telah menurunkan al-Quran sebagai satu mukjizat yang membuktikan kerasulan Nabi Muhammad s.a.w. dan kewujudan Allah SWT dengan segala sifat-sifat kesempurnaannya. Membaca al-Quran serta menghayati dan mengamalkannya adalah satu ibadat. Ia merupakan satu kitab panduan hidup manusia dan rujukan utama di samping sunnah Rasulullah. Al-Quran dinukilkan kepada kita secara mutawatir, pasti dan qat’i dan ditulis mashaf yang hari ini lebih dikenali sebagai mashaf ‘Uthmani. Adalah wajar bagi kita umat Islam mengkaji sejarah al-Quran dan perkara yang berkaitan dengannya. Penulisan ini akan mengemukakan satu perbincangan mengenai penurunan al-Quran (Nuzul al-Quran) salah satu aspek daripada pengajian ‘Ulum al-Quran’. Ilmu berkaitan Nuzul akan membicarakan mengenai cara-cara wahyu diturunkan, peringkatnya, tempat-tempat turunnya ayat-ayat al-Quran, masanya, awalnya dan akhirnya. Berdasarkan ilmu tersebut, Kita dapat mengetahui ayat-ayat Makkiyah Dan Madaniyyah Dan juga mengetahui asbab al-nuzul.

PENGERTIAN NUZUL AL-QURAN

Daripada segi bahasa, perkataan ‘Nuzul’ bererti menetap di satu tempat atau turun dari tempat yang tinggi. Kata perbuatannya ‘nazala’ (نزل) membawa maksud ‘dia telah turun’ atau ‘dia menjadi tetamu’. Sebenarnya penggunaan istilah Nuzul al-Quran ini secara majaz atau simbolik sahaja yang bermaksud pemberitahuan al-Quran. Tujuannya untuk menunjukkan ketinggian al-Quran.

Secara teknikalnya Nuzul al-Quran bererti penurunan al-Quran dari langit kepada Nabi Allah yang terakhir. Perkataan Nuzul dalam pelbagai wajah sama Ada kata nama, kata perbuatan atau lainnya digunakan dalam al-Quran sebanyak lebih kurang 290 kali. Sebagai contoh, “Dia yang telah…..menurunkan hujan.” (al-Baqarah:22), “Dialah….yang menurunkan Taurat Dan Injil.” (Ali Imran:3) Dan banyak lagi ayat-ayat lain.

CARA AL-QURAN (WAHYU) DITURUNKAN

‘Aishah isteri Rasulullah s.a.w. Meriwayatkan sebelum Nabi Muhammad diangkat menjadi Rasul, beliau bermimpi perkara yang benar lalu beliau menyendiri di gua Hira’ beribadah kepada Allah SWT untuk selama beberapa tahun. Di gua berkenaanlah baginda menerima wahyu yang pertama.

Harith bin Hisham, seorang sahabat Rasulullah s.a.w. pernah bertanya kepada Baginda bagaimana wahyu diturunkan kepadanya. Rasulullah menjawab :

Kadang-kadang wahyu datang kepada-ku dengan gema (desingan) loceng dan ini amat berat bagi-ku, dan sementara bunyi itu hilang aku mengingati apa yang disampaikan kepada-ku. Kadang ia datang dalam bentuk jelmaan malaikat kepada-ku merupai lelaki, bercakap dengan-ku dan aku menerima apa saja yang disampaikannya kepada-ku.”

PERINGKAT PENURUNAN AL-QURAN

Para ulama menyatakan penurunan al-Quran berlaku dalam dua bentuk iaitu secara sekaligus, dan berperingkat. Walau bagaimanapun mereka berselisih pendapat tentang berapa kali berlakunya penurunan al-Quran secara sekaligus.

Terdapat tiga pandangan mengenai hal ini, iaitu :

  • Penurunan al-Quran dari Allah SWT ke al-Lauh al-Mahfuz;
  • Kali kedua, dari al-Lauh al-Mahfuz ke Bait al-‘Izzah di langit dunia; dan
  • Kali ketiga, penurunan kepada Jibril a.s. dalam tempoh 20 malam.

Al-Suyuti dalam kitabnya ‘al-Itqan if Ulum al-Quran’ berdasarkan tiga riwayat oleh Ibn ‘Abbas, Hakim Dan al-Nasa’i, hanya membahagikan kepada dua peringkat sahaja iaitu dari al-Lauh Mahfuz ke Bait al-‘Izzah Dan dari Bait al-‘Izzah kepada Rasulullah s.a.w. Melalui Jibril a.s.

1. Dari Allah SWT ke al-Lauh al-Mahfuz.

Penurunan ini berlaku sekaligus dengan tujuan untuk membuktikan ketinggian dan kekuasaan Allah SWT. Para Malaikat menyaksikan bahawa segala perkara yang ditentukan oleh Allah SWT di Luh Mahfuz ini benar-benar berlaku. Pendapat ini disandarkan kepada ayat 21 Dan 22 surah al-Buruj yang berbunyi,


بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مجيد فِي لَوْحٍ مَحْفُوظ .

“(Sebenarnya apa yang engkau sampaikan kepada mereka bukanlah syair atau sihir), bahkan ialah Al-Quran yang tertinggi kemuliaannya; (Lagi yang terpelihara dengan sebaik-baiknya) pada Luh Mahfuz.” (al-Buruj:21-22)

2. Dari al-Lauh al-Mahfuz ke Bait al-’Izzah di langit dunia.

Penurunan kali kedua secara sekaligus dari al-Lauh al-Mahfuz ke Bait al-’Izzah di langit dunia dipercayai berlaku berpandukan kepada tiga (3) ayat al-Quran sebagaimana yang diriwayatkan oleh Ibn ‘Abbas;

Allah SWT berfirman,


شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ

“(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia Dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk Dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah dia berpuasa bulan itu Dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah dia berbuka, kemudian wajiblah dia berpuasa) sebanyak Hari yang ditinggalkan itu pada hari-Hari yang lain. (Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan dan Dia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan) dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjuk-Nya dan supaya kamu bersyukur.” (al-Baqarah:185)

Firman Allah SWT,


إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ

Sesungguhnya Kami telah menurunkan Al-Quran itu pada malam yang berkat; (Kami berbuat demikian) kerana sesungguhnya Kami sentiasa memberi peringatan dan amaran (jangan hamba-hamba Kami ditimpa azab).” (ad-Dukhan:3)

Firman Allah SWT,


إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ

Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar.” (al-Qadr:1)

Ibn ‘Abbas juga menyatakan mengikut apa yang diriwayatkan oleh Said b. Jubayr: “Al-Quran diturunkan sekaligus pada malam yang penuh berkat.” Ikrimah pula meriwayatkan ‘Abdullah bin ‘Abbas berkata: “Al-Quran diasingkan daripada al-Dhikr ‘الذكر’ dan ditempatkan di Bait al-‘Izzah di langit dunia.

Ibn Marduwayh dan al-Baihaqi mencatatkan perbualan antara ‘Atiyyah bin al-Aswad dan ‘Abdullah bin ‘Abbas yang mana ‘Atiyyah agak keliru mengenai penurunan ayat-ayat ini, “Pada bulan Ramadhan al-Quran diturunkan”, dan “Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar”, ia juga diturunkan pada bulan Syawwal, Dhu al-Qaedah, Dhu al-Hijjah, al-Muharram, Safar dan Rabi’ al-Awwal.” Kemudian Ibn ‘Abbas menjelaskan: “Al-Quran diturunkan pada malam Lailatul-Qadar sekaligus kemudiannya untuk diwahyukan kepada Rasulullah s.a.w. secara beransur-ansur selama beberapa bulan dan hari.”

3. Dari Bait al-’Izzah kepada Rasulullah s.a.w. (dalam masa 20 malam).

Penurunan di peringkat ini telah berlaku secara beransur-ansur. Al-Quran mula diturunkan kepada Rasulullah s.a.w. sejak baginda dilantik menjadi Rasulullah s.a.w. dan selesai apabila baginda hampir wafat, iaitu dalam tempoh dua puluh tiga tahun. Tiga belas tahun di Makkah dan sepuluh tahun di Madinah al-Munawwarah.

Mengikut pendapat ini, Jibril a.s. diberi Malam Lailatul-Qadar setiap tahun, dari mula turun wahyu hingga ke akhirnya sepanjang tempoh kenabian, sebahagian daripada al-Quran disimpan di Bait al-‘Izzah yang mencukupi baginya untuk disampaikan kepada Rasulullah s.a.w. dalam masa 20 malam. Pandangan ini dipegang kuat oleh al-Mawardi.

Kritikan terhadap Pandangan atau Pendapat di atas.

Mengenai pendapat pertama mengenai al-Quran diturunkan sekaligus dari Allah SWT ke al-Lauh Mahfuz tidak disokong oleh bukti yang jelas dan kukuh. Ayat dalam surah al-Buruj yang digunakan sebagai hujah tidak menunjukkan secara tersurat atau tersirat mengenai penurunan sekaligus. Para ulama hanya membuat tafsiran pada ayat ini. Maksud ayat ini menceritakan tentang al-Quran dipelihara daripada sebarang pencemaran. Ayat ini ditujukan kepada musuh-musuh Islam yang cuba menambah, mengurang atau mengubah ayat al-Quran tidak akan dapat berbuat demikian kerana ia akan tetap tulen dan selamat. Tafsiran ini disokong oleh para mufassir seperti Tabari, Baghawi, Razi dan Ibn Kathir.

Pendapat kedua tentang penurunan sekaligus ke Bait al-‘Izzah berpandukan kepada ayat 2, surah al-Baqarah dan ayat 1, surah al-Qadr tidak menyatakan secara jelas mengenai al-Quran diturunkan sekaligus pada malam yang penuh berkat tersebut. Kenyataan al-Quran ini merujuk kepada masa ia diturunkan dan tidak mengenai bagaimana atau cara ia diturunkan. Ulama tabiin yang terkenal ‘Amir al-Sha’abi mengatakan: “Sudah pasti penurunan al-Quran berlaku pada Malam Lailatul-Qadr pada bulan Ramadhan, dan terus turun dalam masa 23 tahun. Tidak ada Nuzul lain melainkan yang diturunkan kepada Rasulullah s.a.w.”

Jumhur bersetuju yang ayat 1-5 daripada surah al-‘Alaq diturunkan di akhir Ramadhan 13 tahun sebelum Hijrah. Ketiga-tiga ayat yang dijadikan hujah di atas, tidak dinafikan, merujuk kepada ayat 1-15 surah al-‘Alaq. Cuma para ulama mentafsirkan ayat 185 surah al-Baqarah sebagai ‘keseluruhan al-Quran’. Para ulama, fuqaha, ahli hadith dan ahli tafsir semuanya bersetuju perkataan al-Quran merujuk kepada sebuah al-Quran atau sebahagian daripadanya. Malah ia dinyatakan dalam surah al-A’raf, ayat 204, Allah SWT berfirman,


وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ

Dan apabila Al-Quran itu dibacakan, maka dengarlah akan dia serta diamlah (dengan sebulat-bulat ingatan untuk mendengarnya), supaya kamu beroleh rahmat.”

Mengenai riwayat Ibn ‘Abbas, ia merupakan pandangan beliau dan tidak ada dikaitkan dengan sebarang ucapan Rasulullah s.a.w. sebagai satu sumber menyokong pendapatnya. Suatu persoalan timbul mengapa perkara sepenting ini hanya disebut oleh Ibn ‘Abbas sedangkan di kalangan sahabat yang diiktiraf sebagai pakar al-Quran seperti ‘Abdullah Mas’ud, Ubayy bin Ka’ab, Zaid bin Thabit dan Mu’az bin Jabal tidak membicarakan perkara Nuzul al-Quran yang diturun sekaligus ke Bait al-‘Izzah.

Al-Zarqani berpendapat tidak wajar untuk mempersoalkan atau tidak mempercayai Ibn ‘Abbas kerana beliau dikenali sebagai orang yang tidak ada kaitan dengan cerita-cerita israiliyat serta pendiriannya sebagai ‘sahabat’, oleh itu beliau tergolong di bawah ‘Hukm al-Marfu’ iaitu perkara yang ada hubungan dengan Rasulullah s.a.w.

Sebahagian ulama berpendapat penurunan al-Quran hanya sekali sahaja iaitu daripada Allah SWT terus kepada Rasulullah melalui Jibril secara berperingkat dan bukannya tiga kali dari Allah SWT ke al-Lauh al-Mahfuz, ke Bait al-‘Izzah dan kepada Rasulullah. Penulisan ini tidak akan terbabit dalam perbahasan ulama mengenai jumlah penurunan dan juga mengenai riwayat Ibn ‘Abbas bersandarkan kepada Rasulullah atau tidak. Penulis hanya menyampaikan adanya perbezaan pendapat di kalangan ulama mengenai jumlah Nuzul.

HIKMAT AL-QURAN DITURUNKAN BERANSUR-ANSUR

Al-Quran diturunkan sedikit demi sedikit supaya mudah dihafal, difahami dan dilaksanakan. Ia sebagai satu rahmat dan kurniaan yang sangat berkesan kepada hamba-hambaNya.

Sekiranya al-Quran diturunkan sekaligus, sudah tentu ia akan menyusahi dan memberatkan, baik daripada segi hafalan, pemahaman dan pelaksanaannya dalam kehidupan. Al-Khudhari mengatakan tempoh al-Quran diturunkan ialah 22 tahun 22 bulan dan 22 hari, bermula daripada 17hb. Ramadhan tahun 41 kelahiran Rasulullah s.a.w. hinggalah 9hb. Zulhijjah, tahun ke 10 Hijrah. Dalam tempoh tersebut al-Quran dihafal oleh Rasulullah dan para sahabat serta dicatat oleh panitia penulis al-Quran kemudian dikumpulkan pada zaman Sayidina Abu Bakr r.a. dan disempurnakan pada masa Sayidina ‘Uthman r.a.

Antara hikmat utama Allah SWT merencanakan penurunan al-Quran kepada baginda Rasulullah SAW ini secara beransur-ansur adalah seperti berikut :

1. Untuk menetapkan jiwa Rasulullah s.a.w. dan menguatkan hatinya. Ini kerana dengan turunnya Jibril a.s. membawa wahyu secara berulang-ulang daripada Allah SWT kepada Rasul-Nya dapat menguatkan jiwa Rasulullah s.a.w. Baginda dapat merasakan pertolongan serta inayat Ilahi tersebut. Tanggungjawab sebagai Nabi adalah berat dan Rasulullah sebagai seorang manusia yang sudah tentu akan menghadapi pelbagai cabaran getir dalam menyampaikan risalah bukan sahaja menghadapi tekanan, sekatan, cercaan, maki hamun malah ancaman nyawa daripada kaumnya sendiri Quraisy dan juga dari kalangan Yahudi dan orang munafik. Tentulah beliau memerlukan belaian wahyu sebagai penenang kepada semua itu.

2. Untuk mendidik masyarakat waktu itu secara beransur-ansur. Ini akan memudahkan mereka untuk memahami al-Quran dan menghafaznya serta dapat beramal dengannya berdasarkan peristiwa-peristiwa yang berlaku di kalangan mereka. Oleh itu mereka dapat mengikis akidah amalan dan adat yang bertentangan dengan Islam secara beransur-ansur. Oleh itu sedikit demi sedikit ianya dapat dihapuskan.

3. Untuk menyesuaikan dengan peristiwa yang baharu berlaku iaitu apabila timbul sesuatu masalah di kalangan mereka, turunlah al-Quran menentukan hukum yang sesuai untuk menyelesaikan masalah tersebut. Contohnya, ayat mengenai persoalan roh dan seumpamanya.

4. Untuk menunjukkan bahawa sumber al-Quran itu Kalam Allah SWT semata-mata. Ia bukan ciptaan Nabi Muhammad s.a.w. atau makhluk lain.

AYAT PERTAMA DAN AKHIR DITURUNKAN

Ketinggian kedudukan al-Quran dan keagungan ajaran-ajarannya akan dapat merobah kehidupan manusia, menghubungkan langit dengan bumi, dan dunia dengan akhirat. Pengetahuan mengenai sejarah perundangan Islam daripada sumber utama iaitu al-Quran akan menggambarkan kepada kita mengenai pemeringkatan hukum dan penyesuaiannya dengan keadaan tempat hukum itu diturunkan yang memerlukan per­bahasan mengenai apa yang pertama dan terakhir diturunkan.

1. Yang Pertama Diturunkan

Terdapat empat pendapat mengenai apakah yang mula-mula diturunkan mengenai al-Quran :-

i) Jumhur (Pendapat yang paling rajih atau sahih) bersetuju iaitu yang pertama diturunkan ialah lima ayat pertama daripada surah al-‘Alaq berdasarkan riwayat ‘Aisyah yang dicatatkan oleh Imam Bukhari, Muslim dan al-Hakim dalam kitab-kitab hadith mereka. Aisyah r.a. menyatakan: “Sesungguhnya permulaan wahyu datang kepada Rasulullah s.a.w. melalui mimpi yang benar di waktu tidur. Mimpi itu jelas dan terang bagaikan terangnya pagi hari. Kemudian dia gemar menyendiri dan pergi ke gua Hira’ untuk beribadah beberapa malam dengan membawa bekal. Sesudah kehabisan bekal, beliau kembali kepada isterinya Khadijah r.a., maka Khadijah pun membekalinya seperti bekal terdahulu sehinggalah beliau didatangi dengan suatu kebenaran (wahyu) di gua Hira’ tersebut, apabila seorang malaikat (Jibril a.s.) datang kepadanya dan mengatakan: “Bacalah!” Rasulullah menceritakan, maka aku pun menjawab: “Aku tidak tahu membaca.” Malaikat tersebut kemudian memeluk-ku sehingga aku merasa sesak nafas, kemudian aku dilepaskannya sambil berkata lagi: “Bacalah!” Maka aku pun menjawab: “Aku tidak tahu membaca.” Lalu dia memeluk-ku sampai aku rasa sesak nafas dan dilepaskannya sambil berkata: “Bacalah!” Aku menjawab: “Aku tidak tahu membaca.” Maka dia memeluk-ku buat ketiga kalinya seraya berkata: “Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu yang menciptakan. Menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah! Dan Tuhanmu yang Maha Pemurah! Yang mengajar dengan perantaraan kalam dan mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya”. Setelah berlaku peristiwa itu kembalilah Rasulullah s.a.w. kepada isterinya Khadijah (membawa ayat-ayat ini) dengan tubuh menggigil………sehinggalah akhir hadith.” (al-Hadith).

Imam-imam yang lain seperti al-Hakim dalam al-Mustadrak, al-Baihaqi dalam al-Dala’il dan al-Tabrani dalam al-Kabir mengesahkan ayat tersebut adalah yang pertama diturunkan.

ii) Pendapat lain mengatakan Surah al-Muddathir yang pertama kali diturunkan berdasarkan hadith yang diriwayatkan oleh Jabir bin ‘Abdullah seorang sahabat. Daripada Abu Salamah bin Abdul Rahman, dia berkata: “Aku telah bertanya kepada Jabir bin ‘Abdullah: Yang manakah di antara al-Quran mula-mula diturunkan? Jabir menjawab,” يَا أَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ “. Aku berkata, “Atau اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ “. Dia Jabir berkata,”Aku katakan kepada-mu apa yang dikatakan Rasulullah s.a.w. kepada kami: “Sesungguhnya aku berdiam diri di gua Hira’. Maka ketika habis masa diam-ku, aku turun lalu aku susuri lembah. Aku lihat ke depan, ke belakang, ke kanan dan ke kiri. Lalu aku lihat ke langit, tiba-tiba aku melihat Jibril yang amat menakutkan. Maka aku pulang ke Khadijah. Khadijah memerintahkan mereka untuk menyelimuti aku. Mereka pun menyelimuti aku.

Lalu Allah menurunkan: ْ يَا أَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ قُمْ فَأَنْذِر“Wahai orang yang berselimut; bangkitlah, lalu berilah peringatan”.

. Mengenai hadith Jabir ini, dapatlah disimpulkan iaitu pertanyaan tersebut adalah mengenai surah yang diturunkan secara penuh. Jabir menjelaskan yang surah Muddathir diturunkan secara penuh sebelum surah Iqra’ selesai diturunkan, karena yang turun pertama sekali daripada surah Iqra’ itu hanyalah permulaannya saja. Ini diperkuatkan oleh hadith Abu Salamah daripada Jabir yang terdapat dalam Sahih Bukhari dan Muslim. Jabir berkata: “Aku mendengar Rasulullah s.a.w. ketika bercakap mengenai putusnya wahyu, beliau menyebut dalam percakapannya itu, “Sewaktu aku berjalan, aku terdengar suara dari langit. Kemudian aku angkat kepala-ku, tiba-tiba aku ternampak malaikat yang mendatangi aku di gua Hira’ duduk di atas kursi antara langit dan bumi, lalu aku pulang dan aku katakan: Selimutkanlah aku! Mereka pun menyelimuti aku. Lalu Allah menurunkan ayat,
يَا أَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ .

Hadith ini menggambarkan peristiwa ini terkemudian daripada peristiwa di gua Hira’, atau al-Muddathir adalah surah yang pertama diturunkan setelah terputusnya wahyu. Dapat disimpulkan ayat pertama untuk kenabian ialah Iqra’ dan surah pertama untuk risalah ialah surah al-Muddathir.

iii) Andaian ketiga ialah berdasarkan satu kenyataan yang diperakukan kepada Ali bin Abi Talib, disebut oleh Abi Ishaq daripada Abi Maisarah. Riwayat yang direkodkan oleh al-Wahidi menyebut: Apabila Rasulullah muncul (dari gua Hira’) dan mendengar suatu suara menjerit, “Wahai Muhammad”, Rasulullah terus pulang ke rumah. Waraqah bin Naufal menasihatkan Rasulullah mendengar kepada suara tersebut. Oleh itu apabila Rasulullah kemudiannya mendengar suara tersebut, beliau menyahut; Suara itu berkata, “Katakanlah, Aku bersaksi sesungguhnya tiada tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan Muhammad pesuruh Allah dan bacalah:

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ‘……..” (al-Fatihah: 1-7)


iv) Sebahagian ulama tabiin seperti al-Dhahhak bin Muzahim berpendapat ayat pertama ialah Bismillah. Dia menyebut ‘Abdullah bin ‘Abbas pernah berkata: Perkara pertama yang diturunkan oleh malaikat Jibril a.s. kepada Rasulullah s.a.w. dengan beliau mengatakan, “Wahai Muhammad, aku berlindung dengan Allah Yang Maha Mendengar, Maha Mengetahui daripada Syaitan yang dilaknat, dan katakanlah: Bismillahir Rahmanir Rahim (Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang.)

Al-Qadhi Abu Bakar al-Baqillani menyebutkan hadith ini sebagai munqati’ dalam kitabnya, al-Intisar. Menurut al-Zarkasyi di dalam kitabnya al-Burhan, sebahagian besar ulama menyatukan hadith riwayat ‘Aisyah dan Jabir dengan menyimpulkan Jabir mendengar Nabi membicarakan peristiwa permulaan wahyu dan dia mendengar bahagian akhirnya sedang bahagian pertamanya dia tidak mendengar. Jadi Jabir menyangka surah yang didengarnya adalah yang pertama diturunkan, pada hal bukan. Ibn Hibban dalam sahihnya menyatakan tidak ada pertentangan antara kedua hadith tersebut kerana ketika turun kepada Rasulullah Iqra’, beliau pulang ke rumah lalu berselimut; kemudian turunlah al-Muddathir.

Surah-surah lain yang awal diturunkan termasuklah al-Masad (111), al-Takwir (81), al-Ala (87), al-Lail (92) dan al-Fajr. Para ulama juga membicarakan ayat-ayat yang mula-mula diturunkan berdasarkan permasalahan atau persoalan tertentu. Di antaranya ia melibatkan i) Pertama kali mengenai makanan-ayat 145 Surah al-An’am, ayat 145 Surah al-Nahl, ayat 173 Surah al-Baqarah dan ayat 3 Surah al-Ma’idah; ii) Pertama kali mengenai minuman- ayat 219 mengenai khamar dalam Surah al-Baqarah, ayat 43 Surah al-Nisa’ dan ayat 90-91 Surah al-Ma’idah; dan iii) Pertama kali mengenai perang iaitu ayat 39 Surah al-Hajj.

2. Yang Terakhir Diturunkan

Pelbagai pendapat mengenai yang terakhir diturunkan tetapi semua pendapat ini tidak mengandungi sesuatu yang dapat disandarkan kepada Rasulullah s.a.w., malah masing-masing merupakan ijtihad atau dugaan. Al-Qadhi Abu Bakar mengatakan mungkin mereka memberitahu apa yang terakhir kali didengar oleh mereka daripada Rasulullah s.a.w. ketika beliau hampir wafat. Antara pendapattersebut ialah:-

i. Pendapat Ibn ‘Abbas-banyak riwayat yang dikaitkan dengan Ibn ‘Abbas:

a. ‘Amir al-Sha’bi meriwayatkan bahawa ‘Abdullah bin ‘Abbas pernah berkata: “Ayat terakhir diturunkan kepada Rasulullah s.a.w. adalah ayat mengenai riba.” Firman Allah,

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَذَرُوا مَا بَقِيَ مِنَ الرِّبَا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ


“Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan tinggalkanlah sisa riba - yang belum dipungut -.” (al-Baqarah:278).


b. Ikrimah meriwayatkan bahawa Ibn ‘Abbas menyebut: Ayat al-Quran terakhir diturunkan adalah,

وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لا يُظْلَمُونَ


“Dan peliharalah diri-mu daripada azab yang terjadi pada suatu hari kamu semua dikembalikan kepada Allah.” (al-Baqarah: 281)


c. ‘Abdullah b. ‘Utbah r.a. katanya, ‘Abdullah bin ‘Abbas berkata kepada saya: “Adakah anda tahu ayat yang terakhir sekali turun? Jawab-ku “tahu” iaitu ِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ (Apabila datang pertolongan Allah dan kemenangan) (al-Nasr: 1). Berkata Ibnu ‘Abbas: “Kamu benar.”

d. Said bin Jubayr mengatakan orang-orang Kufah berselisih tentang ayat,

وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا


“Dan sesiapa yang membunuh seorang mukmin dengan sengaja, maka balasannya ialah Neraka Jahanam, kekal dia di dalamnya dan Allah murka kepadanya dan melaknatnya serta menyediakan baginya azab seksa yang besar.” (Al-Nisa’:93). Saya menemui Ibn ‘Abbas dan bertanyakan ayat ini dan beliau berkata: “Ayat ini adalah ayat terakhir diturunkan dan selepas itu tidak ada ayat yang menasakhkan ayat ini.”


ii. Pendapat al-Bara bin ‘Azib

Berikut ialah dua kenyataan yang diriwayatkan oleh beliau:-

a. Abu Ishaq al-Sabi’ee meriwayatkan bahawa al-Bara mengatakan: “Surah lengkap terakhir diturunkan ialah surah Baraah.Bukhari vol 3 Kitab al-Maghazi hadith 4364.

b. Abu Ishaq al-Sabi’ee meriwayatkan bahawa al-Bara mengatakan: ”Ayat terakhir diturunkan ialah,

يَسْتَفْتُونَكَ قُلِ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ فِي الْكَلالَة


“Mereka (orang-orang Islam umat-mu) meminta fatwa kepada-mu (Wahai Muhammad mengenai masalah Kalalah). Katakanlah: Allah memberi fatwa kepada kamu di dalam perkara Kalalah itu………(al-Nisa’:176)


iii. Pendapat Ubay bin Ka’ab

Yusuf b. Mihran meriwayatkan daripada ‘Abdullah bin ‘Abbas yang Ubay bin Ka’ab mengatakan potongan ayat al-Quran terakhir diturunkan ialah,

لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ


“Sesungguhnya telah datang kepada kamu seorang Rasul dari golongan kamu sendiri (iaitu Nabi Muhammad s.a.w) yang menjadi sangat berat kepadanya sebarang kesusahan yang ditanggung oleh kamu, yang sangat tamak (inginkan) kebaikan bagi kamu dan dia pula menumpahkan perasaan belas serta kasih sayangnya kepada orang-orang yang beriman.” (al-Taubah:128)


iv. Pendapat ‘Abdullah bin Amru bin al-‘As

Abu Abdul Rahman al-Halabi mendengar ‘Abdullah b. Amru sebagai berkata: Surah terakhir diturunkan ialah Surah al-Ma’idah.

v. Pendapat ‘Aishah

Jubayr bin Nufayl berkata, “Aku pergi menemui ‘Aishah, yang bertanya kepadaku: Adakah kamu membaca Surah al-Ma’idah? Aku kata: Ya. Dia berkata: Inilah Surah terakhir yang diturunkan……”

vi. Pendapat Umm Salamah

Mujahid b. Jabr mengatakan yang Umm Salamah berkata: “Ayat terakhir diturunkan adalah ayat,

فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّي لا أُضِيعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ فَالَّذِينَ هَاجَرُوا وَأُخْرِجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ وَأُوذُوا فِي سَبِيلِي وَقَاتَلُوا وَقُتِلُوا لأكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَلأدْخِلَنَّهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الأنْهَارُ ثَوَابًا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوَابِ


“Maka Tuhan mereka perkenan doa mereka (dengan firmanNya): Sesungguhnya Aku tidak akan sia-siakan amal orang-orang yang beramal dari kalangan kamu, sama ada lelaki atau perempuan……..” (al-Nisa:195)


vii. Pendapat ‘Umar al-Khattab

Abu Sa’id al-Khudry meriwayatkan daripada ‘Umar al-Khatab yang memberitahu ayat terakhir diturunkan ialah pengharaman riba’ (al-Baqarah:275) dan Rasulullah s.a.w. wafat beberapa hari selepas itu dan perkara riba’ tersebut tidak tertinggal tanpa penjelasan.

viii. Pendapat Mu’awiyah bin Abi Sufiyan

‘Amr Qais al-Kufi meriwayatkan Mu’awiyah mengatakan ayat berikut sebagai ayat terakhir diturunkan,

قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَى إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلا صَالِحًا وَلا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا


“Katakanlah (wahai Muhammad): Sesungguhnya aku hanyalah seorang manusia seperti kamu, diwahyukan kepada-ku bahawa Tuhan kamu hanyalah Tuhan Yang Satu; Oleh itu, sesiapa yang percaya dan berharap akan pertemuan dengan Tuhannya, hendaklah dia mengerjakan amal yang soleh dan janganlah dia mempersekutukan sesiapapun dalam ibadatnya kepada Tuhannya.” (al-Kahfi:110)


Sekiranya kita menganalisis pendapat-pendapat di atas, kita akan menghadapi kesukaran untuk menentukan ayat terakhir diturunkan kepada Rasulullah disebabkan perbezaan pendapat tersebut. Walau bagaimanapun kita boleh membuat rumusan berdasarkan logik;

i. Ayat 275 hingga 281 surah al-Baqarah nampaknya diturunkan bersama kerana ayat ini membicarakan persoalan riba’ dan hukum berkaitannya. ‘Umar dan ‘Abdullah Ibn ‘Abbas mengatakan ayat riba merupakan ayat terakhir diturunkan boleh dikatakan tepat memandangkan Rasulullah wafat 9 hari selepas ayat ini diturunkan sebagaimana yang diriwayatkan oleh Sa’id bin Jubayr dan Ibn Jurayj mengenai ayat 281, surah al-Baqarah.

ii. Pandangan Ibn ‘Abbas mengenai ayat 93 surah al-Nisa’ ialah tentang ayat terakhir berhubung pembunuhan seorang Muslim, bukannya ayat terakhir al-Quran. Manakala pendapatnya mengenai surah al-Nasr tidak menjadi masalah. Surah al-Nasr kemungkinan merupakan surah pendek yang terakhir diturunkan, sementara surah al-Baraah merupakan surah panjang yang terakhir diturunkan. Ini tidak bercanggah dengan pandangan ‘Aishah dan Ibn ‘Amr yang mengatakan surah al-Ma’idah merupakan surah penuh terakhir diturunkan. Mereka bermaksud surah terakhir mengenai perkara halal dan haram.

iii. Pandangan al-Bara tentang ayat 176 surah al-Nisa’ sebagai ayat akhir turun ialah ayat akhir tentang faraid. Apa yang diriwayatkan oleh Ubay bin Ka’ab mengenai ayat 128 hingga 129 surah al-Taubah adalah sebahagian daripada surah tersebut yang diturunkan secara keseluruhan sebagai surah panjang yang terakhir diturunkan. Riwayat Umm Salamah pula bukannya mengenai ayat terakhir tetapi lebih kepada jawapan kepada soalan beliau kepada Rasulullah mengenai kedudukan wanita dalam Islam. Pandangan Mu’awiyah pula jelas merujuk kepada yang terakhir diturunkan di Mekah melibatkan surah al-Kahfi termasuk ayat terakhirnya.

Kesimpulannya, Surah al-Taubah sebagai surah panjang terakhir turun; Surah al-Nasr surah pendek terakhir turun; dan ayat 275 hingga 281 Surah al-Baqarah merupakan ayat terakhir diturunkan.

peace...,
xZYm

Hazira's Day

Hazira's Day

Dear PK,
g berbuka luar lagi Im ari ini,kat Alamanda lak.. bukan apa kiteorg celebrate bezday fil kat Pizza Hut..bez gak sebenarnya klu shopping kat cni.Im pg2 dah bg kat Fil adiah,padahal bezday dia semalam,lmbt celebrate la..Juwai n Shima g beli Secret recipes's cake,Im n sya g window shopping n ana n fil g cari brg ana..xjumpe lak 2 b4 kiteorg g pizza hut.

malas nak tulis banyak2, ni je yang mampu Im gambarkan hari ni kat PK






peace...,
xZYm

Sep 16, 2008

Labels for Love

Labels for Love


Dear PK
Ari ni ari shopping Im..wah!!jangka nak bertolak kul 10,but Im wake up aftr Im tido semula kul 8 lmbt..kul 11.Iron baju lg,mandi lg...take 1 hour lah,g dgn jawa lak 2.Jawa suggest g Times Square, Im ikut je lah..lgpun since Im lahir baru 2 kali Im g sana,xlah byk pilihan.beli ckit2 je..beli adiah bezday Hazira Filda,conditioner L'oreal n beberapa helai baju..


skrg shopping complex dah mood raya..byk giler activities psl raya.jual baru raya jgn ckp r.. bleh kata some kedai wat less..Im kena cr baju 4 Q dulu bru bli Im punya,Im punya pakai kad kredit ayah Im je..kena bli kat JB la or S'pore..Tp kiteorg rancang nak g Mid lak next week,wah, shopping je....



peace...,

xZYm

Sep 15, 2008

Clumsy Boy

Clumsy Boy

Dear PK,
kadang2 Im rasa rimas gak klu ada org asyik je telefon Im..tanye Im dah mkn blum?kat mana?wat apa? rasa mcm idup ni kena plubicities kat some org. klu tak angkat marah,klu xbls msj antar byk kali.ehmmmm...but klu dorg xde mcm mn Im nak uruskan idup Im,dorg lah teman terbaik Im.love them..

  1. MY DAD
  2. MY MUM
  3. MY SIBS (AMAL, IJAT, IQAH, IRA)
  4. MY *** (BALQEIS SHURFA)

p/s : klu korg bc jgn marah ye..saja nak manja2 dgn korang

peace...,

xZYm..

Sep 14, 2008

がいしょ

がいしょく

Dear PK,
Alhamdulillah,Im dah pun abis jwb test anatomy,oklah..lg2 part histology,rasa mcm best je jwb..but take time,nak draw small intestine je bout 20 minute. part yg susah ckit part poultry,just ingat time lecture je..2 lah xbaca,tok bleh ilang 16 mark from there..nagis woooo...

pas2 Im rancang nak g Alamanda,naik bus g putrajaya..lpas solat asar je kat uma kwn,dorg mcm nak g je..ada Jawe, Cair, Fida n Chamill .pinjam kete kosmet Im lah...mangsanya A-Vi. Cair drive,trus tukar plan g Mines je coz ada 6,7 org lg kat Mines..dah la lmbt,smpai je trus g Sushi King buka pose...Fida r ajak,if my dad know Im mkn sushi mmg dpt lecture free je,my dad dun like me xpose too much bout our culture,like my cousin..dah lah our family just celebrate new year je 2 pun my dad suruh pakai baju biasa.my grandma must tegur my dad..huhu.

then we kacau my cosmate yg asyik menyanyi,siap sorang 6 lagu 2..giler r.Fida cadang kita pun karoake gak,haha.. kelakar abis,dah lah some malu2,Im just msuk2 je lah...lagu apa2 entah, then kiteorg main bowling,huhu..Im xbiasa main la...dpt la 2 kali strike.balik u lmbt giler,msuk kul 12.30am,mcm dak jahat je..balik lps wash my hair,trus tido....


pg sahur kat 17th..1st time dis year,sahur kat cni..rindu lak zaman dulu2 kat 17th,wa....Im solat subuh,tp rasa ngantuk sangat,dgr taalim pun ckit.kul 6,30am Im naik,ingat nak tido jap tp terlajak sampai kul 1.00pm,giler r,,,satu rumah xg Kuala S'gor,trip etiology.call kwn Im,dorg pun nak balik,ha...dah Allah tetapkan Im xg.ari ni ingat nak releks je..take time 4 my body. enjoy ur holiday,xoxo..

peace...,
xZYm

Sep 13, 2008

Week of Stress

Week of Stress


Dear PK,
dis week totally my life like under control. Im many times tido semula aftr sahur,then lmbt g class..dis week ada 3 test n my fren Diana said,if ada genetic n ruminant test ada mgu yg sama,must stress. genetic yg byk kena ingat rumus n ruminant yg entah apa2 je belajo,note pun xde..mula2 Im backup lg ruminant's lecturer,but aftr Im tau she only give note 2 our senior yg amik skali dgn m but different group,trus Im tertanam dlm hati,nape lah she do that 2 our batch.y?is anytink we do previously tat she nak balas dendam??x kan our group ada ex-dip...

2morow test anatomy,Im baru nak study ni..Harap dpt jwb dgn baik lah..azam ni nak dpt full mark part histology.insyaAllah. aftr tat myb Im and Jawa g Alamanda, release tension aftr test there,hehe...tak lah,nak try mkn kat Alamanda lak..gud luck 4 my test.

peace...,
xZYm

Sep 12, 2008

The true story....

The true story....
Dear PK,
Now Im tengah sedih ni.. baru Im dpt tau nape shaz*** x nak tegur Im lagi. dia kena marah dgn his parent,myb his result jatuh coz Im byk kaco dia sem lpas. Im rasa bersalah sgt ni.. if it happen 2 me, Im juga x akan maafkan org yg buat Im kena marah dgn my mum..mak shaz*** siap warning lagi,if shaz*** join tabligh,she will cakap dgn shaz***.sedih Im dgr cerita dia. Im lak asyik pentingkan diri sendiri je,mula-mula rasa Im xlah wat besar sgt kesalahan.but aftr Im tau ni,Im dah fell malu sangat dgn shaz***

Harap Allah pilih shaz*** wat kerja nabi ni lagi. biar Allah buka pintu hati his mum 2 terima shaz*** wat kerja nabi lagi.x tau lah apa Im nak wat skrg ni..nak study ruminant pun x selesa, rasa mcm nak buang je otak ni dan lupakan segala-galanya...huhu...

peace...,
xZYm

Sep 11, 2008

I Believe I can....I Believe I will

I Believe I can....I Believe I will

Dear PK,
Penat rasanya sepanjang hari ni,penuh dengan benda-benda yang berkaitan dengan Kepimpinan Veterinar. Patut lah susah jadi director bagi satu-satu photoshoot,perlu banyak pengorbanan dan kesabaran. mana-mana yang ahli jawatan kuasa yang tidak memberi kerjasama memang Im buang dia dalam list. sudah diberitahu ada pengambaraan,hanya seperti meletakkan air di daun keladi. lihat sahaja apa yang mereka akan dapat menerusi cd yang mereka akan dapat.

Bagi pengambaraan sesi malam pula diselangi dengan proses pembelajaraan tarian yang patut diketahui oleh semua ajk. lagu yang dipilih dari runut bunyi filem Honey, I Believe. terasa sakit juga muscle-muscle yang origin atau terminate di scapula. Tibanya di rumah,perlu pula mengajar kawan-kawan Im step tarian itu. terasa kelakar pun ada bila Im belajar step tarian.



Esok Im akan mula bertolak ke Pahang,maybe celebrate birthday di sana kot. tidak dapat dijangka lagi. Nanti bolehlah Im kongsikan keseronokan itu kepada semua,InsyaAllah

Peace...,
xZYm

Sep 10, 2008

Allah give my flu,might be beginning of fever...

Allah give my flu,might be beginning of fever....
Dear PK,
2day Im x g class anatomy,terlajak tido coz Im rasa x sihat badan la.. slps 2 trus Im rasa sedih je..ingat dulu ms sem lpas Im sakit,shaz*** take care me. Im sangat rindu him. pas2 Im trus g klas ruminant and ptg ada lab anatomy,bout kidney..haha, she changing Im punya kump.Dah lah selesa dgn group lama kena tukar pulak,but new group also Im sorang je lelaki.. mmg kena jd leader la ni.tp badan Im still rasa sakit je,hidung dah mula keluarkan serous solution,beginning of flu la ni..aftr tat trus Im just beli apam balik je 4 berbuka pose,rasa x selesa nak mkn
b4 kul 7,Balqeis call..dia tanya pasal my study,tiba2 Im terlepas ckp yg Im skip klas pg td.kea ceramah free Im. nasib baik Im batuk,trus she stop and ask Im sakit ke?Im ckp lah Im sakit tekak and xde selera mkn. rasa nak demam je..trus she syor beli air asam jawa or air limau nipis suam.mana nak dpt benda 2,dah nak kul 7..Im ignore je la, n aftr berbuka trus Im tido.kul 11 br bangun nak study genetic,dlm tido pun bleh mimpi genetic,mmg stess giler genetic ni..
nak study genetic!!!
peace...,
xZYm

Sep 8, 2008

Not finish yet!!!

Not finish yet!!!

Dear PK,
Jgn tido lah!! ari ni rasa ngantuk sgt,padahal duduk bilik je.. satu ari after solat Dhuha,Im tido sampai now,bgun just solat n berbuka je.. Byk lagi kena study anatomy,genetic and ruminant production. dah lah x g Sri Petaling ari ni..miss byk kali ni. lpas ni,xbleh tido lagi.kena study!! anyway hope dis weekend bermakna bg Im. jgn tido sudah..tp kwn Im bg games baru, seronoknya games ni.. simple x mengarut n menyusahkan mcm Dota, CS, games bola ar... jgn main games sampai lupa nak study sudah..hehe..

peace...,
xZYm

Sep 6, 2008

Tak sesuai..

Tak sesuai..

Dr PK,
Ari ni Im bukak pose kat McD,hehe...masa odw ke sana must lalu Bazaar Ramadhan. ramai gak org g beli mknn.lagi-lagi kul 5.30 ke atas,bleh bergessel dgn org lain lg 2,rimas rasanya.. yg paling Im x minat bila ada couple dah lah pose,g bazaar dgn berkepit pulak. ada 2 pakai short pants je, macam x sesuai je,kesimpulannya mana2 pun x sesuai wat mcm 2. tiba kat McD, jumpe lak 2 kwn Im masa dip dulu..rindu giler kat dorg. dah la sorang 2 rapat giler dgn Im. tp Allah x pilih dia msuk vet. mkn-mkn...(dgn Jawa) trus balik bilik.

Dah lah stress je pg td time anatomy, msuk new system,kidney..dpt lah sorang lecturer yg mmg t'kenal among student vet suka tanya soalan.sorang kwn Im tertido dlm klas(mayb byk study genetic kot) dpt nickname baru.. MAT REMPIT.kelakar giler.anyway best gak,tp must prepare 4 3 2nd test next week. hopefully dpt jwb dgn mudah,nak backup 1st test la...

peace...,
xZYm

Sep 4, 2008

Plate for Soul

Plate for Soul

Dear PK,
Hari2 bukan jasmani je nak mknn, rohani pun perlu mknn.. apa yg Im tau ni adalah mknn rohani yg perlu diberi hari2.harap Allah pilih Im beri mknn yg cukup pd rohani Im

  1. Percakapan mesti dilatih untuk tidak mensyirikkan Allah
  2. Solat berjemaah 5 waktu sehari di surau bagi lelaki.
  3. Bykkan solat2 sunat (33 rakaat yg basic)
  4. Membaca Al-Quran sekurang-kurangnya 2 helai (nnt bleh khatam 2x setahun)
  5. Mendengar hadis-hadis fadhilat a'mal
  6. Beri hadiah 4 diri sendiri,Nabi Muhammad & Allah pg & ptg ( bykkan istifar, selawat pd nabi dan tasbiha')
  7. Bykkan ikram sesama islam
  8. sentiasa sangka baik antara manusia
nak dpt wat semua 2 susah giler..tp Im azam la.hopefully b4 jumpa dgnNya dpt lah satu hari or seketika Dia suka pd Im

peace,
xZYm...

My Abi "pancung"

My Abi "pancung"

Dear PK,
last weekend Im balik JB coz byk cutikan..ehm,national day n awal puasa.ambil kesempatan balik jap.memang nak balik pun coz bezday best fren,Balqeis..kalau tak balik,memang Im dpt cop kasut Gucci free2 je..asbab Im dah kurang amalkan sunnah, Im rasa benda yg x patut Im wat,Im terbuat tat time,masa bezday party..dah lepas,lepaslah.... but when Im balik uma,my dad nmpk mcm nak ckp sesuatu pd Im..Im try 2 elak,coz zihin my dad will take at least 1 hour.but duduk satu bumbungkan,mcm mn nak elak. aftr balik solat dari surau selepas solat subuh,my dad nak jumpa Im dlm bilik solat. Im dah agak,memang kena punya..xkan my dad know what happen last nite(bezday party)..Im wat mcm xde kesalahan.msuk je Im dlm bilik dgn bwk air teh tarik 4 my dad,

trus my dad ckp "kenapa along tak wat gast kat kolej?ada masalah lagi ke?" Im shock tat time?how he know...who told him??Im hanya gtau pd dua org je n Im know tat person dun bocorkan my secret.

Im jwb
"mana ada ayah...along wat la.tanya lah Fath,dia selalu nampak along kat sri petaling mlm mesy & markas"

"tu kat sri petaling,kat situ org munafik pun bleh pergi.ayah tanya pasal UPM,along ni xabis-abis kecik hati dgn org..ni dgn sape lak?shaz*** lg?"ayah Im memberi mukadimah nak memancung Im.

"malas nak ckp pd dia,mcm along jahat je..ayah ingat along munafik ke?memang along munafik pun,minggu ni along sengaja xnak gi surau."Im balas pd ayah Im(xtau lah nape benda ni kua dari mulut Im,istipar la....)

"Ya..Allah.nape along?apa yg along nak?yg dah lepas, lupakan..dia orang bukan sengaja nak tuduh along. nampak je dari luaran mcm karkun,tapi bukan..esok-esok mana g kopiah nnt!!"ayah Im menambah lagi.

"along dah lupa kan,dia orang 2 mcm salahkan along lagi..along dah ckp benda betul,dia orang xcaya.along ingat kalau along wat mcm gini shaz*** jadi jos balik..sama je,along rasa mcm along sebab dia tak istiqomah lagi.sedih along..dah banyak along ikrm dia.yg lain 2,along minta dia orang hubungkan balik along dgn shaz*** dia orang wat mcm xtau je..geram giler along"Im melepaskan apa yg terpendam dlm diri Im

"2 hak dia orang nak terima atau tidak,yg penting along dah jalan tanggungjawab along.sekarang bukan setakat shaz*** je, along pun xistiqomah kan??along..along..bla..bla..bla.."ayah Im memulakan klimaks dan ending zihin(lama giler Im kena zihin sampai perbarisan national day dah mula kat tv)

Aftr tat, Im trus msuk bilik,tido...biasa lah,klu stress must rasa nak tido. mmg apa yg ayah Im kata betul,tp Im dah cuba wat..rasa tak selesa tgok ex-best fren Im jd mcm ni..Im pun sama jadi teruk..haha...sem lepas ada karkun lama ckp pd kami yg kami ni mcm fikirman UPM(padahal xde pun..)sekarang mcm title karkun 2 x sesuai bg Im,xtau lah pada dia.layak ke Im digelar karkun?hanya Allah dpt menilainya..


#dialog 2 lebih kurang r...



peace...,
xZYm

Sep 1, 2008

Better u try it

Better u try it
Dear PK,
Niat Dan Doa-Doa Ramadhan
Niat Puasa :
sunat dibaca selepas berbuka puasa
Amalan Pada Bulan Ramadhan
Sunnat membaca doa-doa berikut :
Ertinya : "Ya Allah, Ya Tuhanku kurniakan kepadaku rahmat kerana Engkau sahaja yang dapat memberi rahmat"
Ertinya : Ya Allah, Ya Tuhanku ampunilah dosaku. Ya Tuhan pentadbir semesta alam"
Ertinya : "Ya Allah Ya Tuhan bebaskan aku dari siksa api neraka dan masukkan aku ke dalam syurga Engkau Ya Tuhan pentadbir semesta alam dengan rahmat Engkau, kerana Engkau sahaja yang dapat memberi rahmat."

Sunat diperbanyakkan membaca sebelum berbuka puasa, dengan harapan memohon keampunan dari Allah berkat bulan yang mulia
peace...,
xZYm

Difference in Ramadhan

Difference in Ramadhan

Dear PK,
InsyaAllah umat islam diseluruh M’sia & S’pore akan berpuasa esok. Puasa kali ni Im rasa mcm kosong saja… bulan Ramadhan banyak kejadian besar berlaku pd Im
1. 1997= my grandpa jatuh dr pokok & jadi asbab Allah tarik nyawanya (my grandpa always bawa Im & my bro 4 iqtikaf kat masjid, sangat rindukan dia…)
2. 2000= Im & Balqeis bcome couple, dah lah jumpa sebulan 2 kali je…
3. 2001=b4 naik form , Allah pilih Im kua seminggu dengan jemaah dari Kedah area rumah Im.
4. 2003= Balqeis pergi ke Queensland,3 tahun tu…
5. 2006= Im dapat tawaran belajar di Poland bg jurusan ternakan ruminan, but Im dun want go, coz my dream is want bcome Vet
6. 2007= Im kua 2 days with my ex-best fren(shaz), since than, we bcome close but now he like dun know me..


B4 Im kua dr johor 4 1st time,2004…Im always puasa di rumah, Im tak pernah duduk asrama..hanya duduk uma je..so, Im bukak puasa dgn my family la.. aftr back 2 school mybe Im play games with arwah muhk or help my mum..then Im must take a shower b4 my dad go home,he must ask me 2 go with him 2 bazaar ramadhan. B4 maghrib Im mesti dah siap tukar baju solat dan tunggu dlm kereta, bukan bulan Ramadhan je..tp hari-hari lain pun sama. Kami (my dad, my bro & me) akan berbuka puasa di masjid sedikit dan solat maghrib,then balik uma 4 finishing dinner…g solat tarawih sama2..seronok sangat…ayah ckp org perempuan perlu solat tarawih di uma, hanya kami yg lelaki je yg g…

Then Im tinggalkan my fam n go 2 upm, Im awal masuk upm ignore je jemaah di kolej Im,bulan puasa Im biasa saja..Im pun jarang solat di surau until akhir 2007, Allah pilih Im wat kerja nabi semula, bulan puasa sangat seronok..kami karkun-karkun ada port berbuka puasa. Bulan puasa pun tak lupa wat 2 ½ jam..klu di kolej 17,buka puasa sama-sama di surau…di kolej 14,ada port baik punya.. tp sejak Im gaduh dengan ex-best fren Im, Im makin jauh dengan jemaah di kolej Im, Im dun want ex-best fren Im dun do dakwah bcoz of me,dia nk elak dr Im.. Im insyaAllah kalau balik uma, Im akan kerja nabi ni..tp shaz, tak tahu la..2 Im kena stop dulu di kolej Im,biar shaz kembali semula wat dengan sempurna baru Im wat.Im tak nak mimpi Im yg shaz akan trus terpesong dan lansung dun do dis work making happen..Im pun ada pecah hati dengan a few karkun at my collage. When Im ask they help 2 satukan Im dgn ex-best fren Im, they like tink dis prob small je..whatever la…tp Im memang rasa empty sgt Ramadhan ni. If last year Im dpt solat tarawih di masjid Sri Petaling 5 kali, dis year dun know la..insyaAllah Im try iqtikaf at there frequently..

Im tetap minta pd Allah apa yg terbaik utk Im..& kekalkan Im dlm benda yg Dia suka Im wat.

Peace…,
xZYm

cARDIO TherApY